...

ساندبار Soundbar چیست معرفی بهترین مدل‌ها

ساندبار Soundbar چیست معرفی بهترین مدل‌ها

ساندبار Soundbar

امروزه تلویزیونهای با کیفیت HD و بالاتر همه جا دیده میشوند اما حتی با تلویزیونهای 4K هم هنوز یک نقص وجود دارد: صدا . تلویزیونهای متداول که هر روز ضخامت کمتری هم پیدا میکنند فضای کافی برای بلندگوهای با کیفیت را ندارند.ساندبار راه حلی برای داشتن صدای خوب از تلویزیون است بدون اینکه پیچیدگی تنظیمات اولیه، تعداد زیادی بلندگو و نیاز به سیمهای متعدد ارتباطی باشد.علاوه بر اینکه ساندبارها قیمت پائین تری هم دارند

 

سینمای خانگی و ساندبار

JBL Cinema SB250

ساندبار چیست؟

ساندبار یا مدیابار یک نوع بلندگو است که از محفظه عریضی صدا را پخش  میکند.عریض بودن آنها به خاطر دلایل آکوستیکی است و دیگر اینکه قابل نصب در بالا یا پائین صفحه نمایش دستگاههایی مثل تلویزیون می باشد. اساسا در یک محفظه ساندبار چندین بلندگو قرار دارند.


Soundbar ساندبار

JBL BAR 5.1

معمولا ساندبارها را میتوان روی دیوار، پائین یا بالای تلویزیون نصب کرد و یا روی میز، جلوی تلویزیون قرار داد.

ساندبار و سینمای خانگی

ساندبارها معمولا دارای انواع ورودی از قبیل HDMI ، اپتیکال ، Aux-in ، وای-فای، بلوتوث، USB هستند و این نقطه قوت آنهاست و کاربران میتوانند از راههای مختلف به پخش بیسیم و باسیم صدا و موسیقی بپردازند.

سینمای خانگی و ساندبار Soundbar

HARMAN KARDON SB26

 ساندبارها در دو گروه عرضه میشوند: Self-Powered و Passive . اگر چه هردو تجربه شنیداری یکسانی را ارائه میکنند ولی روشی که هر کدام در قسمت صوتی دارند متفاوت است.

 

ساندبار Self-Powered یا Self-Amplified :

این نوع ساندبار طوری طراحی شده است که به صورت یک سیستم صوتی مستقل مورد استفاده باشد.در این صورت میتوانید به راحتی خروجی های صوتی تلویزیون را به ساندبار وصل کنید و ساندبار خودش آن را تقویت میکند و صدایی را تولید میکند که دیگر به آمپلی فایر خارجی نیاز ندارد.


اکثر این نوع ساندبارها امکان اتصال یک یا دو منبع مثل دی-وی-دی پلیر ، بلو-ری پلیر یا دریافت کننده ماهواره را دارند.بعضی مدلها هم ارتباط بیسیم بلوتوثی را پشتیبانی میکنند که باعث میشود بتوانید از دستگاههای بلوتوث دار خود به صورت بیسیم به پخش موسیقی بپردازید.تعداد محدود دیگری از ساندبارها میتوانند به شبکه خانگی وصل شوند و از منابع داخل شبکه یا اینترنت به پخش موسیقی بپردازند.  

سینمای خانگی و ساندبار Soundbar

یکی از بهترین پورتها ، پورت HDMI است که حتی بر پورت اپتیکال برتری دارد.این پورت قادر میسازد که دی-وی-دی  پلیر ، بلو-ری پلیر و یا گیرنده ماهواره را از طریق ساندبار به تلویزیون وصل کنید، سیگنالهای ویدئو بدون هیچ تغییری عبور میکنند در عین اینکه صدا بیرون کشیده میشود و توسط ساندبار دیکد و پردازش میشود.
HDMI از درهم و برهم بودن ارتباط بین ساندبار و تلویزیون جلوگیری میکند چون لازم نیست کابلهای جدا از دستگاههای منبع خارجی به تلویزیون برای ویدئو و به ساندبار برای صدا بکشید.   
علاوه براین برخی ساندبارها و تلویزیونها از HDMI-ARC(Audio Return Channel) پشتیبانی میکنند.
این قابلیت اجازه میدهد که با استفاده از همان کابل HDMI که ساندبار برای ارسال ویدئو به تلویزیون استفاده میکند ، تلویزیون هم صدا را به ساندبار بفرستد( یک ارتباط دو طرفه بین تلویزیون و ساندبار). این یعنی که لازم نیست یک کابل صوتی جدا از تلویزیون به ساندبار علاوه بر کابل HDMI  بین ایندو وصل کنید.

 

سینمای خانگی و ساندبار Soundbar

برای اینکه از قابلیت HDMI-ARC استفاده کنید باید ساندبار و تلویزیون هر دو این قابلیت را داشته باشند  و هر دو HDMI ver 1.4 یا بالاتر داشته باشند.معمولا روی آن پورت HDMI که چنین قابلیتی دارد عبارت ARC قید میشود.ضمنا برای فعال کردن آن در تلویزیون در منو تنظیم صدا یا HDMI تلویزیون، گزینه مربوط به ARC را فعال کنید. 

سینمای خانگی و ساندبار Soundbar

ساندبار ( Non-Powered Passive) :

این نوع ساندبار ، خودش آمپلی فایری ندارد و نیاز دارد که به یک آمپلی فایر وصل شود تا صدا تولید کند.این ساندبارها اغلب با نام سیستمهای بلندگوی 2-in-1 یا 3-in-1 عنوان میشوند که بلندگوهای راست ، چپ و مرکزی در یک محفظه قرار دارند.

 

صدای Surround در ساندبار:

صدای Surround یک تکنیک است برای غنی تر کردن کیفیت تولید دوباره صدای یک منبع صدا با بلندگوهایی که شنونده را احاطه کرده اند. به زبان فنی ، یعنی یک مجموعه بلندگو ، حداقل پنچ تا و از همه مهم تر بلندگوی مرکزی (center speaker) و یک ساب ووفر برای بیس قدرتمند داشته باشیم.این همان چیزی است که عبارت 5.1 از آن شکل میگیرد – پنچ بلندگو و یک ساب ووفر .

اکثر ساندبارها قابلیت صدای فراگیر را دارند و معمولا با نام صدای Virtual Surround یا صدای فراگیر مجازی ارائه میشوند.  Virtual Surround، یک ساندبار یا سیستمهای مشابه را قادر میسازد تا فقط با دو بلندگو (یا دو بلندگو و ساب ووفر) صدای Surround تولید کنند.

 

ساب ووفر:

ساندبارها معمولا دارای یک ساب ووفر باسیم یا بیسیم هستند.

 ساب و ساب ووفر Subwoofer

نتیجه کلی : ساندبار میتواند گزینه بزرگی برای یک سیستم صوتی باشد که بدون پیچیدگیها و هزینه بالا از صدای تلویزیونتان لذت ببرید در عین اینکه نصب آن ساده است و هزینه کمتری دارد.

 

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |  ساندبار